Tag Ramadhan : Mencari malam lailatulqadar

www.tips-fb.com
salam u ols :)







ekceli dah lama dapat tag ni dari AJ . Tapi malam ni baru berkesempatan nak buat tag ni. Harap maaf ya . :)


baiklah..sempena tag Ramadhan ni, cikbelog nak cite ciket tentang malam lailatul qadar..semoga kita semua berjaya menemui malam tersebut. :)




Nabi s.a.w. menyuruh umatnya mencari Lailatulqadar pada 10 malam terakhir, terutamanya malam-malam ganjil. Allah suka pada yang ganjil (witir). Allah suka pada sembahyang yang ganjil bilangannya seperti sembahyang witir.




Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir. Dalam hadis yang lain yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil 10 hari yang terakhir.




Malam itu tidak panas dan tidak sejuk dan pada paginya matahari naik tidak banyak cahayanya kerana banyak malaikat turun naik pada malam itu:


Dan dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:“Malam al-Qadar adalah malam yang indah penuh kelembutan, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin. Manakala pada keesokan harinya sinar mataharinya kelihatan melemah kemerah-merahan.” (Hadis Riwayat ath-Thayalisi (394), Ibnu Khuzaimah (3/231), al-Bazzar (1/486) dan sanadnya hasan)

“Pagi hari (setelah) Lailatul Qadar, matahari terbit tidak menyilaukan (tanpa sinar), seakan-akan ia bejana sehinggalah ia meninggi.” (Hadis riwayat Muslim (762)








salam Ramadhan semuaaa :)



rindu sangat nak blogwalking..jadik malam ni cikbelog nak blogwalking sepuas hati ! heheehehee




terima kasih daun keladi, lepas baca jangan lupa komen sekali yo ;]

3 comments:

  1. amin..smoga ko jmpa malam tuh..tingkatkan ibadat..jgnla jadikan ramadhan thun ini sama spt ramadhan sblm2 ni..

    ReplyDelete
  2. pencacai alim - tenkiu :) aku doakan camtu gak utx ko :D

    hamzah - sama2 tingkatkan ibadat yea :)

    ReplyDelete

sila senyum sebelom komen +__+