Iklan AidilFitri 2010 kat TV 3 lambang 1 Malaysia kah ?

www.tips-fb.com

salam u ols :)




meh layan video ni jap meh..aku tak paham gak apa motif video ni..terus - terung eh terus-terang aku cakap, iklan ni macam meremeh-temehkan Islam pun ada jugak..kenapa ? kau orang layan la sendiri..cite banyak2 nanti jadik emo pulekk..hikhik














video




seee ?? ada pulak yea orang kita yang jadik santa claus versi Melayu ? hiskk..tolong la..saya rindukan iklan raya petronas yang bijaksana dan cukup menyentuh hati.




tolonglah sayangi agama kita dan jangan sesekali samakan dengan agama yang lain..





pssstt : aku rasa iklan ni dah tak da kat tv 3 kot








terima kasih daun keladi, lepas baca jangan lupa komen sekali yo ;]

19 comments:

  1. itulah jadinye klu mahu pikirkan keuntungan saje....mcm nelah tv3 boleh trlps pdng..

    ReplyDelete
  2. rindukan iklan nukilan ikhlas dari hati yasmin ahmad.iklan yg ade nih mcm nak smbut krismas.mane ade mende mcm tu dlm islam.merapu je.buat rosak akidah pon boleh nih hishhh

    ReplyDelete
  3. TV3 memang, semakin lama semakin menjadi - jadi. Main pakai muat and sumbat aja semua iklan, nak sgt cepat untung >:)


    Lagi satu, amat memalukan kalau yg memikirkan idea sebgini datangnya dari kaum Melayu sesama Islam kita sendiri. Haishhh. Nampak sgt terpengaruh dgn budaya Barat, padahal dah terang2 santa claus memang tak wujud, betoi tak? So watpe guna konsep tu pulak, nak beritahu kat budak2, nanti dorang dapat hadiah krismas gak?? Arghhh tension -__-

    ReplyDelete
  4. aah..terkejut je tengok iklan cm ni..hishh! jgn siarkan lagi la tv3 iklan ni..mengarut! nak 1 malaysia sangat tp jgn smpai mcm ni

    ReplyDelete
  5. tu la.. cam dahsyat sangat la racun fikiran dak2 ttg raya. hilang islamik dah..
    sambutan hari raya bukannya macam tu..

    ReplyDelete
  6. tengok separuh ja iklan dan takmau tengok sampai abes! takda sikap sensitif langsung tentang agama. sangat tak patut nak samakan sambutan aidilfitri dgn sambutan perayaan agama lain. agak2 la nak kejar slogan 1 malaysia pun. tak payah la nak membodek sangat sampai boleh memesongkan akidah orang Islam.

    hah! kan dah ter-emo. haha

    ReplyDelete
  7. huh,rasanya diorg dah kehabisan idea...tak pun tersilap perayaan..haha

    ReplyDelete
  8. aku rasa slag sebab ada pakcik naik beca terbang tu jer... yang lain tu nampak la kemeriahan raya yang nak disampaikan tu.... potong jer la scene pakcik ajak budak2 tu naik beca, tutup isu!!

    ReplyDelete
  9. ish3.. ape nk jadi la.. kuat sgt terpengaruh dengan budaya barat..

    tak tahu beza agaknya budaya dengan agama.. sesuka hati jer main campur idea.. haisshhh..

    rindu iklan petronas yang best mcm dulu2..

    ReplyDelete
  10. 2 la pasal..main pakai bedal je..memang xdinafikan,tv3 ni kaya dengan iklan je..pas2 sapu semua yang ada.pelik2!

    ReplyDelete
  11. tak der kena mengena langsung ngan aidilfitri...

    merapu jew lebih..
    suke iklan petronas tu..
    itu yang TERBAIK

    ReplyDelete
  12. tak patot.. orang kristian kat negara kita ni pun tak dambakan santa claus tu.. takan kita lak yang lebih-lebih.kan..isk isk

    ReplyDelete
  13. uruchimaru @ KF - mereka ni tak sensitif kot dengan isu camni

    days- tulah.iklan yang arwah yasmin buat sangat menyentuh hati.

    miss faten - kemungkinan akan memesongkan akidah budak2 kan.yelah budak2.mana buleh pikir logik macam kita ni. nanti ada pulak yang tanya bila pakcik santa bersongkok akan datang umah diorang..ha tak ke haru biru tu..huh


    misyamissyou - harap sangat dah tak de iklan mengarut macam ni.


    asada - itulah pasal. mereka macam nak samakan hari raya dengan krismas pulak.


    nadhira - hehe itulah..bila tengok iklan ni rasa macam nak teremo juga. tapi bawak2 bersabar ya..hehe


    nabilah - rasanya mungkin mereka tak faham konsep hari raya aidilfitri kot..hehe

    ReplyDelete
  14. sofia - memang pun. isu ni timbul dengan kewujudan pak cik naik kereta santa tu.

    ain - hmm tu lah. harap2 mereka yang bijaksana tu tahu pikir sensitiviti agama.


    zaer - itulah. harap2 mereka tak buat salah macam ni lagi dah.


    daya - iklan petronas lebih bernas kan..


    tapak kaki - itulah. jangan kita yang terlebih agung2kan agama lain sudeyhh

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum,

    Pertama kali saya lihat iklan ini di tv3, saya rasa tercabar dan sedikit bengang dengan idea dan konsep 1Malaysia yang cuba dibawa pereka iklan ini dengan mencampur-adukkan unsur2 agama lain dlm perayaan agama Islam.

    Atas rasa keprihatinan dan tanggungjawab utk menegur serta menyekat unsur yg menyesatkan akidah, sy buat beberapa artikel iaitu pada permulaan isu sehinggalah penarikkan semula iklan syirik tersebut.

    Di bwh adalah link pd salah satu artikel berkaitan. Jemput membaca ulasan yg sy berikan. Kita di sini cuma nk betulkan keadaan, nk kasi baik,tupun ada yg marahkan org yg beri teguran pd TV3, agaknya dia tu baru dpt interview dgn TV3 kot :

    http://smskey.blogspot.com/2010/09/iklan-raya-aidufitri-di-stesyen-tv-ada.html

    ReplyDelete
  16. Max cuma tertengok iklan tuh sekali je kt tv3...masa tu pon Max dah terasa sumthin wrong bila ad dak2 naik beca terbang..
    anway..tv3 dah tarik blik iklan tu n dh mintak maap..so Max rasa kali ni kita maapkan diorang..lgpun Max rasa ni 1st time diorg terlibat ngan isu agama dan budaya...

    ReplyDelete
  17. mmg sakit ati tul tgk iklan nih..apala..

    ReplyDelete
  18. pada dasarnya memang mereka nak buat konsep 1 malaysia.. tapi jangan samakan 1 agama dengan 1 malaysia.


    New Entry ProfHariz
    Awas! Kepada Pengguna Facebook.. Must Read!

    ReplyDelete
  19. salam..
    laa..ni la iklan yg d katakan tu..puas saya cari d you tube da xda..
    betul la iklan ni terpesong penuh dengan fantasi. Islam semuanya realiti yg benar berlaku dan akan berlaku..kenapa jadi cam crita2 Peterpan atau Harry Potter pula ni...?
    Thanx ya tuan belog..

    ReplyDelete

sila senyum sebelom komen +__+